Wednesday, August 18, 2010

pengenalan kepada membuat keputusan

Dalam kebanyakan aspek pengurusan,pengurus memainkan watak yang penting untuk kepentingan organisasi yang diwujudkan dalam suatu persekitaran. Pengurus merupakan individu yang bertanggungjawab secara langsung untuk memastikan kerja dilaksanakan  melalui orang atau pekerja. Antara fungsi atau peranan pengurus adalah mentadbir,menyelaras sumber-sumber dengan cekap dan berkesan. Jesteru itu, salah satu tugas penting dalam melaksanakan fungsi pengurusan ialah pembuatan keputusan. Pembuatan keputusan boleh ditakrifkan sebagai proses mengenal pasti masalah yang wujud, menjana alternatif penyelesaian, memilih penyelesaian yang terbaik dan melaksanakan keputusan yang dibuat atau proses memilih satu penyelesaian daripada beberapa alternatif  yang ada.

Apabila membincangkan tentang pembuatan keputusan, satu lagi konsep penting yang perlu diambil kira adalah pembuatan keputusan yang rasional. Pembuatan keputusan rasional merujuk kepada pembuatan keputusan yang berasaskan fakta dan hujah merupakan keputusan yang terbaik. Namun, tidak semua pembuat keputusan boleh membuat keputusan yang rasional. Ini disebabkan limitasi-limitasi atau had yang wujud sama ada dalam persekitaran ataupun dalam diri pembuat keputusan itu sendiri.

Oleh itu, pembuat keputusan dalam sesebuah organisasi adalah pengurus. Dalam erti kata lain, pengurus atau pembuat keputusan dalam sesebuah organisasi merupakan individu atau pihak yang sama.Dalam proses perkembangan teknologi pada masa kini, persekitaran dalam sesebuah organisasi akan sentiasa berubah. Maka, pembuat keputusan haruslah membuat keputusan dengan bijak.

No comments:

Post a Comment